催眠倫理(あるいは催眠の倫理学)

ethics
催眠倫理、あるいは催眠の倫理学について
催眠の誤解や誤用、あるいは敵視や蔑みはどこからやってくるのか?
催眠と社会(業界や学会を含む)の交わりと隔たりを考えてみる。


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 「催眠の倫理」とは、催眠に関するどんな行為が望ましいのか、望ましくないのか(あるいは、許されるのか、または許されないのか)の基準であり、そして その理由が何かについての分析と考察までを含む。

 催眠の(学会をふくむ)様々な団体は、催眠家の集まりであるだけでなく、その行動を律し、また互いの行為を評定する基準となる、倫理規定を有している。 まずはこれら倫理規定を検討した上で、上に述べた催眠の倫理についての問いに答えていくことにしよう。


倫理規定が予期するもの

 いくつかの「権威ある」催眠関係学会では、倫理規定(Code of Ethics)の中に、次の項目を持っている。

……日 本催眠医学心理学会倫理綱領 第5条
……日 本臨床催眠学会倫理綱領 第5条
……ASCH(AMERICAN SOCIETY OF CLINICAL HYPNOSIS)Code of Ethics 第6条
……ISH(International Society of Hypnosis) Code of Ethics Guideline 4
……日 本催眠医学心理学会倫理綱領 第5条
……日 本臨床催眠学会倫理綱領 第3条
……ASCH Code of Ethics Code of Ethics 第3条
……ISH Code of Ethics Guideline 2,3
……日 本催眠医学心理学会倫理綱領 第5条
……日 本臨床催眠学会倫理綱領 第4条
……ASCH Code of Ethics 第2条
……ISH Code of Ethics Guideline 5

 これらの項目は、催眠関係学会に特有のものである。

 たとえば、医学関係もしくは心理臨床関係学会の倫理規定には、患者(クライアント)の尊重や責任の規定等はあっても、心理療法の娯楽使用禁止や医学知識 の素人への訓練の禁止などは含まれていない。ひとつには「当たり前」だからである。しかし「当たり前」の中身は検討する余地がある。それは「そもそも不可 能である」のか、あるいは「誰もそんなことはやろうとしない」のか。


医学/心理学学会の倫理規定
催眠関係学会の倫理規定
娯楽使用の禁止
予期されていないために、明確な規定がない。
実際にはグレーゾーン(エンターテイメント性の強い健康番組。占いまがいのポップ心理学の横行など)。
予期されているために、明確な規定。

予期の内容は「催眠についての誤解や不当なイメイジをもたらしたのは、洋の東西を問わず催眠術興行師やアマチュア催眠術師たち と、その興味本位に誇張されたデモンストレイションや、彼らのいうモ催眠実験モだったとされている」(成瀬悟策『催眠面接法』p.381)

専門領域に限定
他の専門資格を前提にしない
専門性は独自の資格、訓練に由来
あらかじめ医学、心理学の専門資格を有することを要求。
会員でないものへの
訓練教授の禁止
専門性は独自の資格、訓練によるため、正規の訓練過程と訓練過程への参加要件(受験など)があれば、問題 にならない。
あらかじめ医学、心理学の専門資格を有することを要求するため、それら専門資格を有しない者への訓練教授 が問題となる。

ここは二つに分けて検討したい。
(1)「娯楽利用」については、認められていないというよりも、そもそも予期されていない。いったいどこの医者が医術を、どこの心理臨床家が心理療法の技 法や心理学の知識を、「娯楽利用」に供したりするだろうか。つまり「誰もそんなことはやろうとしない」という意味で、「当たり前」である。
 しかし、この点については、エンターテイメント性の高いテレビの「健康番組」や、メールマガジンを含む雑誌その他で興じられる占いまがいのポップ心理学 を見るに付け、いくらか疑念が生ずる。他にも、面接したこともない「容疑者」をしたり顔で「心理鑑定」(あるいはプロファイリング)もどきしてみせるテレ ビでおなじみの「精神科医」など、実際は、枚挙暇がないほどである。
 この点に関しては、むしろ逆に、医学、心理学系の学会こそ、こうした倫理規定に盛り込むべきではないかと思えるほどである。だがもちろん、催眠関係学会 が規定するのは、そもそも催眠の娯楽利用が少なくなく、そのため多くの誤解が生じ、催眠の臨床利用にさえ支障が出る可能性や現に出ている実態等を前提とし ている。

(2)もう一つの方の、「あたりまえ」の内容は、一つは専門性の由来と根拠に有る。誰も生まれながらにして専門家ではあり得ない。「素人」への訓練は、あ らゆる専門性の前提である(その意味で禁じることが、そもそも不可能である)。
誰もが最初は「素人」であり、その中から(入学試験などを経て)訓練機会を認められた「素人」が、短くない訓練過程を経て、最終的に専門家によるチェック を受けて、晴れて専門家の一員として認められる。
 専門性は、独自の訓練過程とそれを経たものをさらにチェックする資格制度とに由来する。これはジャンルにかかわらず要求水準や制度化の程度に差こそあ れ、基本的に同様である。ただ催眠だけが(正確には、ある種の催眠学会の規定だけが)、訓練過程への前提として、医学や心理学の専門性を(前もって)要求 しているのである。

 この厳しい要求は、実は次のような出自を持つ。これらの倫理規定は、医学及び心理学系学会において「催眠は有効な手段である」との公式見解を 発表した際に付言された「但書き」に端を発しているのである。
* American Psychological Association (1960), the American Medical Association (1958), and the British Medical Association (1955).

 「但書き」の内容は、まとめると以下のようなものだった。「催眠が医学において高い利用価値を持つことは認めるが、それには催眠の性質についてよく理解 していることが前提となる。催眠自体の研究がもっと進められるとともに、医学的催眠についての知識が重視され、必要な技能上の訓練制度が完備されることが 望ましい.また、催眠の利用にあたっては、各自の専門的訓練を受けた職業分野に限るべきで、それ以外の処置や余興等のために用いるのは合法的ではない」 (成瀬悟策『催眠面接法』p.381)。

 医学及び心理学系学会における「催眠の承認」に付けられた留保であれば、催眠関係学会のメンバーシップが医学か心理学の専門性を前提とすることは、当然 の帰結である。このように見ていくと、ある種の催眠術師が「催眠は40年も前に英米では公認されている」と権威付けにこれら「学会の公認」を持ち出すこと は、自家撞着以外の何ものでもない。彼が引用する「学会の公認」は、彼のような催眠術師を排除することを条件になされたものだからである。

倫理規定の存在理由

 人間社会において、知は偏在化している(専門知識の分布は片寄っている)。
 人間が取り扱う情報・知識は、個人がすべてを摂取・運用するには膨大すぎる。そして我々の知識運用能力は、必要なときには専門家へ直接または間接に問い 合わせができる社会関係を前提に、組み立てられている。個人の情報処理能力の限界と、専門分化による知的分業を通じた社会によるその乗り越えのために、ふ つう専門家は尊敬され、それなりの収入を得ている。
 しかし専門家に対する人々の尊敬と信頼が、専門家にとっては誘惑となり得る。非専門家にとっては不可解だが、専門家の力を借りれば手の届く「脅威の世 界」に、人々は(そして人間社会は)有史以来、繰り返しペテンにかけられてきた。加えて、知識・情報の量が増加すればするほど、そして社会が複雑化すれば するほど、人間と社会が前提とせざるを得ない専門家への依存は強まり、また専門家を騙るペテン師の種類と数、そして彼らにだまされる危険は増大する。問題 の根本は、専門知識の遍在化(彼らが知るものを、我々は知らない)のために、専門家の行為や質をチェックすることが、非専門家にとっては難しいことだ。そ して専門家が担当する領域が不確定性の高いものであればあるほど、結果の成否と専門家の行為(誠実な努力)との間に相関が下がってしまい、ますますチェッ クが難しくなる(ほぼ失敗しない自転車修理工よりも、より失敗率の高い医療専門家の方が、多くの場合社会的地位が高いのは、このことによる)。我々(非専 門家)にできぬのであれば、専門家にチェックを依頼すればどうか? この案はしかし、問題の所在を変えるだけではないだろうか? 専門知識をもって、専門 家Aのチェックを行う専門家Bを、今度はどうやってチェックすればいいのか? 
 専門家への依存とペテン師の危険性とに、長年つき合ってきた人間社会は、すでにこの難問への対策を持っている。専門家を集団化させて、お互いにお互いを チェックさせることが、それである。何らかの形でピア・レビュー(同じ分野の専門家による審査)を持たない専門家集団は、その集団ごと、社会からの信頼を 失うことになる。まるごとの信用失墜を避けるために、専門家集団の成員(メンバー)は互いにチェックし合うように動機付けられる。専門家集団は、社会から の承認を得るために、最終的にはそのメンバーシップを規定する集団独自の倫理(ルール)を備える(ルール違反者への最大の制裁が、成員資格をはく奪するこ とである)。そして専門家集団内のチェックにより排除された者は、社会からの信頼をも失うことになる(その専門知識の多寡に関わらず、専門家であることが できなくなる)。
 この点を専門家が直面する損益機会から考えて見よう。先ほどは非専門家の立場から問題を眺めたが、専門家の視点に立って物事を見直すこともできる。ピ ア・レビューが機能し得るほどに、当該分野の専門家が増えていれば、当然にして、独占的な利益は得られなくなる(専門家といっても、いつもそれほど儲けら れる訳ではない)。そして専門家は誘惑される。つまり、専門家に対する人々の尊敬と信頼から、通常の範囲を変える追加利益を上げることが可能であり、その 利益機会を活用する誘惑は(潜在的にであれ)常に存在している。
 実は、ピア・レビューと相まって、専門家集団への加入に少なくないコストが必要なことが、専門家の非倫理的行為を抑制している。つまり高いコストをかけ て専門家集団に加入した者は、相対的に小さな利益しか得られない非倫理的行為への誘惑を、退けるだろうと(まともな合理的計算ができる者であれば)期待さ れるのである。加入のコストは普通、長い学習・習得の時間である。専門家は、その専門知識を習得するだけでなく、専門知識を一定のルールや手順・手続きの 下で運用することをも学ばなければならない(これはピア・レビューがまっ先にチェックする項目である)。これは、専門知識自体の習得よりも、しばしばコス トがかかる。これは純粋な知的動機に導かれた初学者を苦しめるところである。初学者には、それらは無意味な(専門知識とは直接関係のない)「しきたり」に 見える。学問の自由とは相容れない桎梏(あしかせ)にも見える。しかしその「しきたり」「桎梏」こそが、専門家集団の凝集性と倫理水準の維持に必須の要件 である。


倫理規定の目的と効果


 特別な倫理規定の由来は分かったが、次はこうした倫理規定がもたらすもの(そして、もたらし得るもの)についての検討が必要だろう。
 「権威ある」催眠関係学会の倫理規定は、催眠の医学/心理学的利用の促進と、そのための障害となっている催眠についての誤解・誤用の抑制とを目的として いる。

 我々は、この倫理規定の目的内容を肯定するが、目的が達せられるかどうか、つまり倫理規定の効果に関しては二つの疑問をもつ。
 一つ目は、効果の範囲についての疑問である。倫理規定はいうまでもなく学会内部の規定であり、したがって倫理規定違反への最大のサンクションは「除名」 である。しかし一方で、医学・心理学の専門性(専門家であること)を加入の条件としていることで、多くの催眠家を当初から除外している。たとえば医学・心 理学の専門性を参加要件にする最も歴史の長い「日本医学心理催眠学会」でも、その成員は2004年4月で500名に満たない。も うひとつの医学・心理学の専門性を参加要件にする、日本臨床催眠学会をあわせても、おそらくは1000人を越えることはないだろう(これが娯楽禁止や会員 資格をもたない者への訓練・教授を禁ずる倫理規定に従うであろう数である)。この数は日本国内の催眠家の何%に当たるのだろうか。当然のことながら、参加 できないものは、そもそも除名できない以上、倫理規定の遵守を求めることは期待できない。

「日本催眠医学心理学会」は2004年3月更新 のUMIN学会案内掲載情報というHPには「会員数 466名」とある(2005年9月更新で 477名)。「日本臨床催眠学会」については、今のところ手元に資料がない。一方、2003年時点で臨床心理士の数は10,083名(他に法人認定資格で 産業カウンセラーがやはり1万人くらい(未確認)、その他学会認定の資格は学会員に限られるため、その数から割り出すと、多い順から学校心理士(日本教育 心理学会4340人)、認定カウンセラー(日本カウンセリング学会2900人)、学校カウンセラー(日本学校教育相談学会2600人)等である。そして最 後に、医師の数は1998年時点で23万人を越えている。

 もうひとつの疑問は、倫理規定の内容である。我々は、この倫理規定は簡潔すぎて、当該学会へ加入しない(できない)催眠家が参照/参考しがたいものであ るように思う。もちろん、この簡潔さには理由がある。これら学会の成員は、すでに医学・心理学の専門学会に所属していることが前提とされているので、それ ら医学・心理学の専門学会の倫理規定が継承されることが期待できるからである。しかし医学・心理学の専門学会に属しない催眠家が、あるいは催眠家でも医者 でも心理士でもない「普通の」人々が、催眠の倫理(催眠に関して何をしてよくて、何をしてはいけないか)を考える際のカノン(規範)としては機能しそうに ない。
 極端に言えば、これらの倫理規定が催眠家全体に(あるいは催眠行為のすべてに)効力を有し、催眠の誤解・誤用の可能性を抑制し得るようにするためには、 (1)医学・心理学の専門性を有しない催眠家を根絶やしにするか(実はこれは、元良勇次郎、福来友吉以来の催眠アカデミズムの「悲願」といえなくもな い)、(2)すべての催眠家が医学・心理学の専門知識を修得し専門家として承認されるような環境を整えるか、いずれかしかない。

 もちろん、学会の外の催眠者も、すべて者が非倫理的な目的に催眠を用いるとは限らない(と申し添えないとフェアではないだろう)。問題は、学会のような 団体に属しない催眠家の場合、個々人の誤用・悪用を事前にチェックすることはもちろん、事後的に明るみになったとしても「除名」のようなサンクションで対 処することができない点である。
 このことから逆に、学会外においても、催眠家の団体が作られ、ピア・レビューが行われる可能性がある(そして必要もある)。つまり、組織化なくしては、 どの催眠家も、自らの技能レベルや倫理性(つまりは品質保証)を、他人に(クライアントや第3者に)証明することが難しいということになるからである(催 眠家が裁判に訴えられるケースを想像してみよう)。実際、(欧米では)いわゆる学者・研究者に参加を限定しない職業催眠家の団体は少なくない。こうした団 体が果たしている(そして果たし得る)機能に触れず、催眠への誤解はすべて学会に属さない(属すことができない)「素人催眠家」のせいだ、とするならば、 いささか公平さを欠く(もちろん、そうした団体がないのをいいことに、催眠についてのみならず、たとえば「薬物療法では薬漬けになる」などといったデマを まき散らし、精神疾患の治療率自体を引き下げている反社会的な営業行為を行う輩もまた多いのであるが)。

 我々にはむしろ、例えばINTERNATIONAL SOCIETY FOR PROFESSIONAL HYPNOSISの倫理規定が参考になる。
 催眠の活動についても、臨床的利用や非臨床的利用について誰がどこまで行っても良いか、催眠導入に使ってはならない技法はどれか、催眠の実演はどこまで 許され何が制限されるか、催眠を終結する際には事前に何を行っておかなければならないか、年齢退行催眠については誰が何を行ってもよいか/いけないか、ま たそれは何故か、どんな幻覚は行うべきでないか、後催眠暗示はどんな場合に使っても良いか、また学位との関係はどうあるべきか、広告は何がどこまで許され るのか、催眠の教育はどうあるべきか、どんな科目を含まなければならないか、催眠家はどのように分類され、またそれぞれに何がどこまで許されるのか、等 々、実に詳細に具体的な内容にまで踏み込んで規定されている。





催眠についての知識を普及させること、その是非

そのメリット:

  1. 催眠の実像を伝えることができたとすれば、巷に流布している催眠についての誤解(たとえば過剰な期待や無用な不安・恐怖感などを含む)を、い くらか正すことができる。
  2. 催眠についての情報の希少性が下がれば、催眠についての過大評価が下方修正される可能性がある。

上記メリットについての反論 

1.
 「知識の普及」が、何人かに対して催眠の実像を伝えることができたとしても、その何倍もの数の人々には正確に知識が伝わら ない可能性が大きい(知識の伝達は、受け手側の関心や信念に左右される部分が小さくない)。さらに、不特定多数に向けられた「知識の普及」では、知識を受 け取った者が誤った捉え方をしていたとしても、それを修正することはおろか、確かめることすら困難である。
2.
 「催眠についての情報の希少性」という捉え方については、二つの事実誤認があると思われる。
 まず第一に、催眠についての情報は希少でもなければ、アクセスがとくに困難という訳でもない。催眠についての数多くの書籍が出版され、またインターネッ トに接続できる者ならば誰しも、催眠を英語でhypnosisと綴る知識さえあれば、検索エンジンなどを使って膨大な情報を集めることができる。印刷物や WWWといった媒体を使うことで、催眠に関する知識を文字情報として「普及させる」ことは難しいことではない。
 第二に、今触れたような形の「知識の普及」が容易に拡大可能であることに対して、熟達した指導者との対面において催眠のトレーニングを行う機会を増やす ことは、ずっと難しい。「知識の普及」を図ることは、両者の量の格差を広げることでもある。対面による知識・技術の伝達が特権視されるのは、上記で触れた ような、知識を受け取った側の捉え方を逐一フィードバックでき、理解を確認し誤解を修正できるからであり、加えて伝達された技術・知識を相手がどのように 活用しようと考えているかについても確認し、場合によっては知識伝達自体をいつでも中止することが可能だからである。
 「知識の普及」が、知識の善用にも悪用にも等しくオープンであるのに対して、対面による「知識の伝授」は、知識の悪用について、完全ではないにせよ、お およそ考えられる中では最善の対策となっている。
3.
 さらに、上記の議論の前提である「催眠についての情報・知識」が何を指しているかについても、再確認が必要である。
 たとえば「催眠とは何であるか?」「催眠の状態になると、どのようなことを体験するか」「催眠に何ができて、何ができないか」といった情報と、「催眠導 入の方法」「催眠暗示のスクリプト(ことば)」といった情報では、少なくとも知識(情報)の悪用という一点にしぼっても大きな違いがある。前者は催眠につ いての誤解を正すことはできても、それらを悪用することはほとんど考えられない類の知識(情報)であるのに対して、後者は悪用可能な知識(情報)である。






資料(倫理規定集)



日本催眠医学心理学会倫理綱領

日本催眠医学心理学会倫理委員会


 日本催眠医学心理学会は、催眠の科学的研究の進歩とその臨床的利用の拡大に寄与しようとするものである。本学会の会員は、これらの目標追求の ために、専門的活動を行おうとするさい、この倫理綱領に従わなければならない。

1.本学会の会員は、催眠の実験的研究および臨床的利用にあたって、被験者やクライエントの人権を守り、その福祉に反しないよう、最大の努力をしなければ ならない。

2.本学会の会員は、催眠の実験的研究および臨床的利用にあたって、被験者やクライエントの安全確保に、有能な専門家として責任をもたなければならない。

3.本学会の会員は、催眠に関する専門的活動において得た個人的情報を守秘する義務があるものとする。実験的研究および臨床的業務において得られた個人的 情報の公表は、専門家による学問的検討のためのみに限定される。そのさい、プライバシーを侵害することのないよう、適切かつ最大の配慮がなされなければな らない。

4.本学会の会員は、つねに、催眠に関する最新の科学知識と専門的情報を獲得し、専門性の向上に努めるものとする。ただし、会員の催眠に関する専門的活動 は、催眠技法に有能であることのみによって認められるものではない。

5.本学会の会員は、実験的研究および臨床的業務のため以外の目的に催眠を利用してはならない。本学会の会員が催眠を娯楽の対象とする計画・活動に参加・ 協力することは認められない。また、本学会の会員が本学会の会員たりうる条件にない非専門家に対して、催眠にかかわる計画・活動のコンサルタントとして協 力したり、催眠技法の訓練をすることも認められない。

6.本学会の会員がこの倫理綱領に違反したときには、日本催眠医学心理学会会則第8条第2項が適用される。

7.本倫理綱領は平成2年7月8日より適用する。





日本臨床催眠研究会倫理綱領 (日本臨床催眠学会 に 継承)


1. この会の会員は催眠の臨床的適用および実験的研究にあたって被験者やクライアントの安全確保に有能な専門家として責任を持たねばならない。

2. この会の会員は催眠の臨床的適用や実験的研究において得た個人的情報を守秘する義務があるものとする。専門家による学問的検討のためにのみ公表は許される が、その際プライバシーを侵害することのないよう、適切かつ最大の配慮がなされなければならない。

3. この会の会員は自己の専門以外の領域で催眠を適用してはならない。暫定会員および学生会員は正会員の監督のもとでのみ催眠適用が許されるものとする。

4. この会の会員はこの会の会員たる条件にない非専門家に対して催眠技法の訓練を行ってはならない。

5. この会の会員は催眠の臨床適用および実験的研究以外の目的に催眠を利用してはならない。また、娯楽の対象とする活動に参加・協力することは認められない。

6. この会の会員がこの倫理綱領に違反した時には会則第3章、第9条が適用される。




全米催眠療法協会倫理規定


全米催眠療法協会の会員は下記の倫理規定に従うことに合意することにより、
ヒプノセラピストの一貫性・能力の維持に努めるようにする

—規定—


1.会員がセッションを行うときは常に、職業的な環境において職業的な態度で行うようにする。
      
2.会員は催眠療法の開業に関する各連邦政府・州・自治体の法律/規定に従うこととする。
      
3.会員はセラピーを行う際、クライアントとの間の全ての事柄を秘密厳守とする。 クライアントが会員に与える情報を第三者に知られてはならない。
      
例外
    a)クライアントが文章により個人的情報を公開する許可を与えた場合
   b)個人的情報を保留することにより、生命が危険にさらされる場合
   c)法律の権限により公開することが要請される場合
      
4.会員は、クライアントはセラピーの進行期間中、また職業的関係が完了してから少なくとも2年以内は性的関係を持ってはならない。
      
5.会員はセラピストという職業の評判を維持するために、責任ある態度を持ち、個人的な行動に気を配るようにする。
      
6.会員は各分野における最新の情報・資料などを研究するようにする。
      
7.職業的な関係を開始する前に、会員はクライアントにセラピーの性質、セラピーの目的、セラピーの期間、おおよその費用の見積もりなどを開示するように する。クライアントからインフォームド・コンセント(適切な情報を得た上での同意)が得られるまではセッションを開始しない。
      
8.セッションの途中でクライアントにより開示された情報の結果、他の専門家に相談または紹介することが適切だと判断された場合はセッションを中止し、ク ライアントが 希望すれば他の専門家に相談あるいは紹介するようにする。
      
9.会員が他の専門家からクライアントを紹介された場合は、紹介文の内容に沿ったセッションを行い、希望された結果が得られた段階でセッションを中止す る。
      
10.会員は、クライアントがこれ以上セッションから利益を得られない場合はクライアントとの職業的 関係を解消する。また、クライアントがセッションから利益を得られないと判断した場合はセッションを行わないようにする。
      
      
      
      

CODE OF ETHICS, THE AMERICAN SOCIETY OF CLINICAL HYPNOSIS

(Effective November 16, 1983)


Introduction

The American Society of Clinical Hypnosis (ASCH) has adopted this Code of Ethics in order to ensure the highest quality of patient care through the proper and effective use of clinical hypnosis by its members. By adopting this Code, ASCH strives to establish guidelines and to conduct a continuing program to ensure the ethical use of hypnosis for clinical and research purposes. All members of ASCH, as a condition of membership, subscribe to the Code of Ethics, which is adopted pursuant to ARTICLE XI, Section D (7)(b) and ARTICLE IV, Section E (2)(b) of the Bylaws:

Code of Ethics

1. Members of ASCH shall observe the professional and ethical standards of their respective clinicalprofessions of medicine, osteopathy, dentistry, psychology, or a field in which psychology has been a major graduate study.

2. A member of ASCH shall not support the practice of hypnosis by lay persons. In particular, a member of ASCH shall not teach hypnotic techniques to lay persons. Lectures informing lay persons about hypnosis are not prohibited so long as such lectures do not include demonstrations or didactic material teaching hypnotic induction.

(a) A "lay person" is an individual who lacks clinical training in a therapeutic or scientific profession recognized by ASCH.

(b) "Clinical" means the ability to diagnose, prescribe and carry out treatment for a medical, dental or psychological disorder.

3. Members of ASCH shall only use hypnosis within their respective areas of professional competence.

4. The primary concern of each member of ASCH shall be the clinical well-being of the patient. To this end, each member of ASCH shall have meaningful professional contact with each patient.

5. In the advertising of services or the dissemination of other information, members shall not overstate their professional credentials or make statements or claims which cannot be substantiated by relevant scientific evidence.

6. No member of ASCH shall use hypnosis for entertainment purposes.

7. Members of ASCH shall work together and with others in relevant fields to continually improve the use of clinical hypnosis.

8. It is recommended that each member of ASCH prepare and distribute to patients a statement of office policies regarding appointments, fees, payment terms, the existence of professional ethical standards, and any other relevant information.


Enforcement

1. Any person, whether or not a member of ASCH, may initiate a charge of ethical violation against a member of ASCH.

2. Any charge must be submitted in writing to the Ethics Committee of ASCH, must specify the time and place of the alleged violation, and must be signed by the complainant.

3. The Ethics Committee shall inform the member in writing of the charges against the member and solicit the member's response to the charges.

4. If, upon receiving the response of the member, the Ethics Committee determines that cause for further inquiry exists, the Ethics Committee shall set a time and place for a hearing and shall notify the member and the complainant, by certified mail, of the time and place.

5. The purpose of the Ethics Committee hearing is to gather all the facts related to the alleged violation. The charged member shall have the privilege of appearing in person or by a representatives or may submit a written defense to the Ethics Committee at least twenty-four (24) hours prior to the time of the hearing. At the hearing, the charged member shall have the right to cross examine the complainant and any witnesses who may appear against the member. The charged member shall also have the right to present witnesses. The complainant shall be able to direct questions to the charged member only through a Committee member. The hearing may be recorded and a transcript of the proceedings, if any, shall be available at cost.

6. No later than thirty (30) days following the hearing, the Ethics Committee shall submit a report of its findings to the Executive Committee and recommend either

(a) dismissal of the charges,

(b) censure or warning,

(c) suspension or

(d) expulsion.

The Ethics Committee shall send by certified mail a copy of its report and recommendation to the charged member.

7. If the Ethics Committee finds the member guilty of any of the charges, or recommends censure, warning, suspension or expulsion, the member shall have thirty (30) days from receipt of the Ethics Committee report to submit to the Executive Committee written objections to the findings or recommendation of the Ethics Committee.

8. The Executive Committee shall review the findings and recommendation of the Ethics Committee and any written objections submitted by the member and shall reach a final decision. In accordance with the Bylaws, the Executive Committee may not expel a member without holding a hearing at which the accused may appear and be represented by counsel. The Executive Committee shall also have the right to be represented by counsel at such a hearing. The Executive Committee may expel a member only by a two-thirds majority vote of those voting. The Executive Committee shall notify the member in writing, by certified mail, of its decision.

9. In accordance with the Bylaws, a decision of censure or warning will be a matter of Executive Committee record only. A decision of suspension or expulsion will be reported to the Board of Governors and to the membership of ASCH through the "Corrections to the Directory" section of the Newsletter.

(effective November 16, 1983)

Updated/Revised 3/11/94





CODE OF ETHICS, THE INTERNATIONAL SOCIETY OF HYPNOSIS

Ratified August, 1979*

The International Society of Hypnosis (ISH) is dedicated to the scientific investigation and clinical utilization of hypnosis at the highest professional level. Ethical guidelines to which a member must subscribe are stated to allow for the multidisciplinary nature of the membership. There is implied a personal commitment to behave according to high standards of personal and professional conduct.

SECTION A: ETHICAL GUIDELINES

Guideline 1

1.    A member of ISH shall always place first the welfare of the patient or the experimental subject when using hypnosis or hypnotic techniques in clinical practice or in experimentation.
(a)    The standards of professional relationships which guide the physician, dentist, psychologist (with doctoral degree), or other defined professional worker, within the appropriate professional or scientific field, shall prevail in his or her use of all hypnotic techniques.
(b)    Proper safeguards shall be maintained whenever a patient or subject is exposed to unusual stress or other form of risk. If stress or risk is involved, the person or subject should be informed give consent. Estimation of risk is a difficult matter, and when in doubt the practitioner should consult with professional colleagues.

Guideline 2

2.    Hypnosis is considered an adjuvant to other forms of scientific or clinical endeavors, so that competence in hypnotic techniques alone is not acceptable as a basis for professional service or research.
(a)    In view of the dependence of hypnotic practice upon other qualifications the membership requirements of ISH require proper standing in the recognized national organizations, whether clinical or scientific, appropriate to the field of competence not represented by hypnosis. That is, a medical doctor is expected to belong to the appropriate medical association, a dentist to the appropriate dental association, a psychologist to the appropriate psychological associations, and so on.
(b)    Item 2a requires acceptance of the ethical and scientific standards of a responsible professional organization. It does not imply endorsement by ISH of the particular policies or practices of any particular organization.

Guideline 3

3.    East member of ISH shall limit the clinical and scientific use of hypnosis to the area of competence as defined by the professional standards of his or her field.


Guideline 4
4.    Hypnosis should not be used as a form of entertainment.
(a)    No member of ISH shall offer services for the purposes of public entertainment or collaborate with any person or agency engaged in public entertainment.

Guideline 5

5.    A member of ISH shall not support the practice of hypnosis by lay persons.
(a)    A lay person is defined here as one who is not a member in good standing of a therapeutic or scientific profession; that is, he or she is not a physician, dentist, psychologist, or member of another recognized therapeutic or scientific profession with credentials in addition to competence as a hypnotic practitioner.
(b)    A member of ISH shall not give courses involving the teaching of hypnotic techniques to lay individuals who lack training in a relevant science or profession. Lectures informing lay individuals about hypnosis are of course admissable providing they do not include demonstrations or didactic material involving inducting of hypnosis.
(c)    Exceptions are made to students in training in the appropriate sciences or professions. While ISH explicitly recognizes that hypnosis is not an indepedent science or art, the technique may appropriately be utilized by nurses or paramedical assistants under the immediate and direct supervisionof an individual whose credentials and training would permit membership in ISH and who has an agreed commitment to this Code of Ethics either directly or through a National Constitutent Society. Special arrangements can be made for the training of such nurses or paramedical personnel provided that arrangements have been made for such individuals to work directly under the supervision of an ISH member or the equivalently trained professional as outlined.
(d)    Consultations with lay representatives of the press or other media of communication are permitted to minimize distortions or misrepresentations of hypnosis. Talks with lay representatives of the press and radio or TV appearances are welcomed so long as these benefit the Society from wise and informed views on issues in hypnosis.

Guideline 6

6.    It is recognized that an ethical code cannot by its very nature specify all of the practices that are considered ethical and mention all of those considered unethical. Hence behavior in accordance with the ethical norms of the nations in which the professional worker or scientist lives are taken for granted, and violation of these norms (e.g., through illegal behavior, or discordant behavior that brings disrepture upon others who practice hypnosis), may be the occasion for adverse action by the ISH, even though not specified in this code.





CODE OF ETHICS AND STANDARDS 

(INTERNATIONAL SOCIETY FOR PROFESSIONAL HYPNOSIS)

as revised March 19, 1978


A. General Principles

1. Utilization of hypnosis shall not be contrary to the provisions of any existing law.

2. Hypnosis shall be used only within the limits of the practitioner's training and competence, as provided under Sections B.1, B.2, and B.3 herein.

3. The welfare of the subject shall be the prime consideration at all times.

4. The rights and desires of the subject shall always prevail.

B. Practice of Hypnosis

1. Therapy. The Society permits the practice of hypnosis for therapeutic purposes only by those members who are qualified to do so by virtue of their formal education and training and state licensure. However, members of the medical and ancillary healing arts are considered qualified to use hypnosis only within their respective areas of competence. Thus, a dentist may employ hypnosis in connection with dental work, but not in the treatment of neurotic or other ailments.

2. Hypnotechnology. The hypnotechnician is not permitted to employ hypnosis for therapeutic purposes unless he performs specific functions, as a technician, as directed by licensed members of the healing arts. The hypnotechnician's function is technical educational rather than therapeutic.

3. Non-Therapeutic Applications. The hypnotechnician may employ hypnosis for strictly non-therapeutic purposes such as: correction and breaking of minor habits (not neurotic habits); facilitating the learning process; improving memory and concentration; developing social poise and stage presence; improvement in athletics; police work; and other social, educational and cultural endeavors of a strictly non-medical nature.

4. Induction Methods. No harmful induction methods, such as electric shocks and the carotid sinus, shall be employed.

5. Drugs or Placebos shall not be used by the hypnotechnician in the practice of hypnosis.

6. Demonstrations of Hypnosis. Demonstrations shall be conducted in a dignified and professional manner and shall, under no circumstances, include any bizarre or spectacular effects.

a. Fatigue tests, such as extended limb catalepsies, shall be demonstrated only briefly to prevent undue strain. Outside pressure shall not be applied.

b. To eliminate the possibility of resulting harm, full body catalepsy between supports shall not be performed.

c. Demonstrations of analgesia or anesthesia shall be performed in such a manner as to cause no irritation penetration or other damage to any portion of the subject's body, including the application of flame or electric shock.

7. Termination of the Hypnotic State.

a. Prior to terminating the hypnotic state, suggestions of well being shall always be given.

b. When terminating the hypnotic state, no abrupt, sudden or shocking methods shall be used.

c. Suggestions given during the hypnotic session not pertinent or intended for post- hypnotic response shall be removed prior to terminating the hypnotic state.

8. Age Regression and Recall. The Society regards age regression as a tool of the psychotherapist and not the hypnotechnician because of the possibility of arousing traumatic past experiences which the technician is not competent to handle. Therefore

a. Age regression is not to be undertaken by the hypnotechnician, except as outlined in Paragraph b. below. He shall be limited to the production of hypermnesia and recall, during which specific suggestions shall be given to recall only pleasant and satisfying situations.

b. Age regression by a hypnotechnician may be undertaken only at the direction of and in the actual, physical presence of an M.D. psychiatrist or clinical psychologist.

9. Hallucinations.

a. In producing hallucinations, nothing of a frightening, shocking, obscene, sexually suggestive or humiliating nature shall be suggested.

b. No sudden changes of emotions shall be suggested.

10. Post-Hypnotic Suggestions.

a. Post-hypnotic suggestions may be employed to meet the needs of the subject. Suggestions shall be avoided, whether given post-hypnotically or otherwise, which are of a degrading or embarrassing nature.

b. Suggestions intended to block or inhibit the induction of hypnosis by other persons is unethical. It constitutes depriving a subject of his inherent right to determine who shall or shall not serve him.

11. Responsibility of Members. It shall be the responsibility of members of this Society to conduct themselves in a manner which will best advance the interests of ethical hypnosis. Therefore, members

a. shall not disseminate false or exaggerated claims regarding the efficacy of hypnosis;

b. Shall undertake, whenever possible, to inform and educate the public with a true perspective of hypnosis;

c. Shall not become involved, in connection with their activities in hypnosis, with such phenomena as magic, ESP, spiritual healing, age regression (except as specified in Section B, Paragraph 8), prenatal regression, astral projection, psychic photography, witchcraft, "mind control", etc. This Paragraph is not intended to restrict professional people who are academically trained in scientific investigation methods or who work under the direct supervision of such scientists.

12. Non-Academic Titles and Degrees.

a. The use or granting of non-academic titles and degrees is unethical and shall be considered cause for expulsion. Recognized degrees are those which are awarded by academic institutions of higher learning or those in process of being accredited.

b. The following academic degrees may be used in connection with the practice of hypnosis: Doctoral degrees in the healing arts, sociology, counseling and education; Masters degrees in psychology, sociology, counseling and education.

c. Degrees and titles not in the above categories may not be used, specifically or by implication, in connection with the practice in hypnosis, to avoid misleading a naive prospective client who might presume the degree pertains to the healing arts, unless the area of the degree is clearly specified in parentheses in close conjunction with the degree initials (i.e., John Jones, Ph. D. (Music).

13. Advertising.

A. Definitions:

Advertising means the calling to the attention of the public the service one has to offer.

Solicitation means enticing or alluring the public to purchase one's services under the promise of some special advantage.

a. Advertising is permitted as follows:

(1) SIGNS- It is permissible to have a sign on the office door, on the side of the office building, in the office lobby, or at the entrance to the driveway or walkway of a building which is set back from the street. Letters on such signs should not be more than three inches (3") wide or high. Illumination of signs in permitted by non-intermittent light sources only.

(2) NOTICES- Notices of the following events may be mailed:

(a) Opening of a practice.

(b) Change of address or telephone.

(c) Addition of members to a practice.

(d) Other similar announcements.

(3) DIRECTORY LISTING or NEWSPAPER ADVERTISING

A member may list or advertise in a directory or other publication but such advertising shall be limited to the following:

(a) Name and/or trade name.

(b) Address.

(c) Telephone number(s).

(d) Specialities.

(e) Membership in professional organizations.

(f) Certifications.

(g) Office hours.

(h) Fees.

(i) Courses taught or special training available.

(4) RADIO, TELEVISION, MAGAZINES, OR NEWSPAPERS

A member may be interviewed, be a guest or a regular participant, or write any article or column for publication subject to the provisions of these regulations and all other articles of the Code of Ethics.

(b) SOLICITATION: Solicitation is prohibited. Statements or publications meeting any of the following criteria shall be defined as solicitation.

(1) Statements containing any misrepresentation of facts.

(2) Statements likely to mislead or deceive because the statement makes only partial disclosure of relevant facts.

(3) Statements containing a client's laudatory statements about the member or his/her office or practice.

(4) Statements intended, or likely to create, false or unjustified expectations of favorable results.

14. Education.

a. Schools of instruction shall provide a full curriculum consisting of the following:

(1) Theory, practice and applications of hypnosis;

(2) Complete instruction and supervised practice in methodology;

(3) A realistic appraisal of the possibilities and the limitations of hypnosis;

(4) An elementary knowledge of normal and abnormal psychology.

(5) Statements implying unusual professional ability,

(6) Statements containing representations that, in reasonable probability, can be expected to cause an ordinary, prudent person to misunderstand or be deceived.

It is expected that members conduct all advertising in a professional manner that will reflect favorably on their ethics and on the I.S.P.H. These regulations are intended as guides to achieve this goal. In particular, members are cautioned that they may not present any deceptive information and that they must avoid showmanship, puffery, self-laudation or hucksterism in the advertising.

We believe these regulations will enable members to professionally and effectively call to the attention of the public the services they have to offer and that they are not so restrictive as to infringe on the Constitutional right of freedom of speech.

b. Curricula shall be approved and schools shall be granted official approval by ISPH in accordance with the above and with the requirements of the ISPH School Approval program.

c. Individual instructors of ISPH Approved Schools must be Certified Members in good standing of ISPH.

C. Classification of Hypnotists.


Hypnotists shall be classified under the following headings:

1. Medical Hypnotists.

a. Psychiatrists - doctors of medicine (M.D.) specializing in psychiatry, who are further qualified to use hypnosis in conjunction with their specialty;

b. Other Qualified Physicians - who use hypnosis in conjunction with their specialty.

2. Hypnodentists - qualified dentists (D.D.S.) who use hypnosis in direct relation to dentistry.

3. Practitioners of Allied Healing Arts, e.g.,optometrists, osteopaths, chiropractors, nurses, chiropodists, physical therapists, etc., who use hypnosis as applicable in their own respective fields, where such specialties are licensed in the states in which they practice.

4. Psychologists
a. Clinical psychologists - qualified psychologists holding Ph.D., M.A., or equivalent degrees, who use hypnosis in conjunction with their practice of psycho-therapy.

b. Experimental psychologists - who use hypnosis in research or experimentation but not in therapy unless they also qualify as clinicians.

5. Psychiatric Social Workers - qualified workers in this field who, because of their background and training, can use hypnosis in direct relation to their work.

6. Hypnotechnicians.

a. Hypnotechnicians - Those practicing hypnosis for the attainment of social, educational and cultural aims (strictly non-therapeutic).

b. Hypnosis Consultants - Expert hypnotists with advanced training who work under strict supervision of qualified and duly licensed practitioners of the healing arts. Examples of such ethical applications are: childbirth conditioning, conditioning for dental work, diet control, habit correction, simple symptom removal under medical supervision, etc.

c. Educators
(1) Instructors in hypnosis.

(2) Instructors in self-hypnosis.

(3) Writers on hypnosis.


D. A member may NOT:


(1) advertise his services and capabilities as a hypnotist in conjunction with other specialties, occupations, vocations, avocations, arts or professions unless he is duly trained, properly qualified and professionally recognized in the professional fields to which he claims affiliation;

(a) advertise hypnosis as a solution to problems requiring medical referrals;

(c) solicit clientele from members of the healing arts;

(d) solicit medical or dental referrals by mailing lists or any other paid advertising method used to contact the public or the professions;

(e) advertise his services under the name of "clinic", "sanitarium", "hospital" or any other category of similar medical or psychological connotation.***ALL TECHNICIANS, CONSULTANTS AND EDUCATORS ENGAGED IN A PROFESSIONAL PRACTICE USING OTHER THAN THEIR OWN PERSONAL NAME SHALL HAVE SUCH NAME APPROVED BY THE ISPH BOARD OF ETHICS AND STANDARDS. (***Applicable to hypnotechnicians [Section C, Paragraphs 6a, b & c] only.)

C. DEMONSTRATIONS: Members giving demonstrations at public functions should make every effort to mention their affiliation with the ISPH and its ethical involvement with the healing arts on a paraprofessional basis and should exert all possible pressure on the host organization to insure the ethical handing of the publicity for such demonstration.

D. Advertising of membership affiliation: The following are the only indications of affiliation which members may use on stationery, cards or any other advertising and such designations must be clearly adjacent and related to ONLY the name of the individual member:

(a) CERTIFIED MEMBERS ONLY:"Certified Hypnotechnician, ISPH"; "Member, International Society for Professional Hypnosis, Certified"; "Certified Hypnosis Consultant, ISPH"; "ISPH Member Certified".

(b) PROFESSIONAL MEMBERS ONLY: "Hypnotechnician, ISPH"; "Member, International Society for Professional Hynosis"; Hypnosis Consultant, ISPH".

(c) ASSOCIATE MEMBERS: "Associate member, ISPH"; "Associate Member, International Society for Professional Hypnosis".




HYPNOTISM ACT 1952

(「催眠術法」イギリス)


An Act to regulate the demonstration of hypnotic phenomena for purposes of public entertainment.

[1 August 1952]


Northern Ireland. This Act does not apply.

1 Control of demonstrations of hypnotism at places licensed for public entertainment

(1) Where under any enactment an authority in any area have power to grant licences for the regulation of places kept or ordinarily used for public dancing, singing, music or other public entertainment of the like kind, any power conferred by any enactment to attach conditions to any such licence shall include power to attach conditions regulating or prohibiting the giving of an exhibition, demonstration or performance of hypnotism on any person at the place to which the licence is granted.

(2) In the application of this section to Scotland, for the reference to places kept or ordinarily used for public dancing, singing, music or other public entertainment of the like kind there shall be substituted a reference to theatres or other places of public amusement or public entertainment.

2 Control of demonstrations of hypnotism at other places

(1) No person shall give an exhibition, demonstration or performance of hypnotism on any living person at or in connection with an entertainment to which the public are admitted, whether on payment or otherwise, at any place in relation to which such a licence as is mentioned in section one of this Act is not in force unless the controlling authority have authorised that exhibition, demonstration or performance.

[(1A) The foregoing subsection shall not apply to an exhibition, demonstration or performance of hypnotism that takes place in the course of a performance or play (within the meaning of the Theatres Act 1968) given either at premises in respect of which a licence under that Act is in force or under the authority of any such letters patent as are mentioned in section 17(1) of that Act.]

(2) Any authorisation under this section may be made subject to any conditions.

(3) If a person gives any exhibition, demonstration or performance of hypnotism in contravention of this section, or in contravention of any conditions attached to an authorisation under this section, he shall be liable on summary conviction to a fine not exceeding [level 3 on the standard scale].

[(4) In this section, the expression "controlling authority" in relation to a place in any area means the authority having power to grant licences of the kind mentioned in section 1 above in that area.]

[2A Fee

The person making an application to a controlling authority, being the council of a London borough, for an authorisation under section 2 of this Act shall on making the application pay to the council such reasonable fee as the council may determine.]

3 Prohibition on hypnotising persons under [eighteen]

A person who gives an exhibition, demonstration or performance of hypnotism on a person who has not attained the ages of [eighteen years] at or in connection with an entertainment to which the public are admitted, whether on payment or otherwise, shall, unless he had reasonable cause to believe that that person had attained that age, be liable on summary conviction to a fine not exceeding [level 3 on the standard scale].

4 Entry of premises

Any police constable may enter any premises where any entertainment is held if he has reasonable cause to believe that any act is being or may be done in contravention of this Act.

5 Saving for scientific purposes

Nothing in this Act shall prevent the exhibition, demonstration or performance of hypnotism (otherwise than at or in connection with an entertainment) for scientific or research purposes or for the treatment of mental or physical disease.

6 Interpretation

In this Act, except where the context otherwise requires it, the following expression shall have the meaning hereby assigned to it, that is to say:-

"hypnotism" includes hypnotism, mesmerism and any similar act or process which produces or is intended to produce in any person any form of induced sleep or trance in which the susceptibility of the mind of that person to suggestion or direction is increased or intended to be increased but does not include hypnotism, mesmerism or any similar act or process which is self-induced.

7 Short title, extent and commencement

(1) This Act may be cited as the Hypnotism Act 1952.

(2) This Act shall not extend to Northern Ireland.

(3) This Act shall come into force on the first day of April, nineteen hundred and fifty-three.


 


 
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